söndag 17 maj 2009

17-MAJ


Borgertåget på väg upp för Munkegatan.

Finklädda och redo att fira 17-mai.

Även Albert hade fått finkläderna på sig dagen till ära.

Idag har jag tillbringat 17-maj i Norge för första gången. En heldag ute i solen tillsammans med resten av Trondheims befolkning...och några till. Då jag inte har någon bunad fick det bli uppklätt på annat sätt och jag trodde aldrig jag skulle säga det men jag var faktiskt lite avundsjuk på jenterna i bunad då de var väldigt fina. Kul grej också att se var alla kommer ifrån och hur traditioner förs vidare.
Vi var inte uppe till barnetåget men såg med glädje när borgertåget gick förbi. Det var riktig feststämning. Därefter följde en dag ute i solen i gott sällskap. Vi spatserade vi genom byn och tog oss en korv, satte oss i solen och njöt och såg på folk och avslutade dagen med middag på Solsiden till 17-mai-pris (ja de höjer priserna just denna dag). Är riktigt nöjd med dagen och måste erkänna att 17-mai i solsken är precis så speciellt som man hört talas om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar